יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

מיומנויות המאה ה- 21 בחינוך: סיפור מקרה

ערב נסיעתנו למיין, ביקרתי בשיעור בבית ספר יסודי בכיתה ה'.
השיעור עסק בנושא של הבנת טקסט אינפורמטיבי. הילדים נדרשו לסוגיה: מה בין שימור לפיתוח?
הם נשאלו האם יש לשמר את הקיים בהיבט הגיאוגרפי (כמו שימור הטבע), או האם יש לפתח את האזור בסלילת כבישים ובבניית בתים, תוך עקירת עצים וצמצום שטחי המחייה של החי והצומח בסביבה?
(דוגמה לפעילות בנושא מתוך מאגר משימות הערכה באתר אופק גיאוגרפיה, ודוגמה נוספת מתוך הספר מילה טובה).

הסוגיה מורכבת מאוד ודורשת מהילדים חשיבה ברמה גבוהה ומיומנויות נוספות כמו: איסוף מידע, ניתוח מקורות והשוואה ביניהם, הבנת חלופות לפתרון הסוגיה ובחירת הצעה מנומקת כיצד יש לפעול.

אין תשובה אחת לסוגיה, אבל הילדים לומדים ומתנסים בתהליך חשיבה מובנה, בהבנת הבעיה וניסוחה מחדש, בהצעת פתרונות שונים ולבסוף בחירת פתרון אחד תוך הצגתו בפני כלל הכיתה ונימוק לבחירתם דווקא בהצעה זו. הדבר דורש מהילד יכולת רטורית מעצם העובדה שהוא צריך להביא את טיעוניו בפני קבוצת חבריו ולנסות לשכנעם בדבר הפתרון המוצע.

זאת דוגמא קטנה להבנה משמעותית של מה וכיצד יש היום ללמד את הילד או במה יש להפגישו.

הנושא עלה בדיון בכנס, ויש היום הבנה, לאור השיח על מיומנויות המאה ה-21, כי יש לשנות את כל תהליכי ההערכה והמדידה, סביבת ההיבחנות צריכה להיות מקוונת או דיגיטלית ושאלות ההערכה והמדידה צריכות להיות שאלות מורכבות הדורשות יכולת התמודדות עם מיומנויות המאה ה- 21.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה